Kopen

Voor een nieuwe of gebruikte oprijwagen kunt u terecht bij oa.


Waar moet je op letten bij het kopen van een Rijbewijs B oprijwagen?

Soorten oprijwagens;
Rijbewijs B. Totaalgewicht onder de 3500kg, geschikt voor transport van een enkel voertuig. Laadvermogens zijn doorgaans 1100 tot 1500 kilo.
Rijbewijs C. Lichte vrachtwagens. Deze wagens hebben meer laadvermogen maar zijn zelf ook een stuk zwaarder. Hierdoor is een vrachtwagenrijbewijs nodig.

Grotere vrachtwagens voor autotransport noemt met meestal een autotransporter.
Rijbewijs BE. Dit geeft als voordeel om een aanhanger achter een lichte oprijwagen te hangen of om met een zogenaamde BE-combinatie meerdere auto’s te vervoeren. Dit is een BE trekker met een zeer lange aanhanger. Wie het BE rijbewijs na 2013 behaald heeft wel minder mogelijkheden qua gewicht.

Lichte oprijwagen tot 3500kg totaalgewicht
Lichte oprijwagen tot 3500kg totaalgewicht
BE-Combinatie
BE-Combinatie

Wat veel voorkomt is dat een voertuig dat eigenlijk gemaakt is om met rijbewijs C te rijden wordt teruggekeurd naar 3500 kilo om zo met een B rijbewijs te rijden… Hierdoor blijft er maar erg weinig wettelijk laadvermogen over.

Betaal nooit teveel voor een tweedehands oprijwagen. Bij doorverkoop worden deze alleen gekocht door autohandelaren. Zij betalen doorgaans geen cent teveel.


Het basisvoertuig, de chassis cabine

Een oprijwagen is niets meer dan een chassis cabine met een speciale opbouw, de zogenaamde oprijbak. Op kenteken staat meestal ‘voor vervoer voertuigen’ of ‘open wagen’. Wat regelmatig voorkomt is dat een auto met een andere opbouw wordt omgebouwd naar oprijwagen zonder de aanpassing bij de RDW te laten keuren en wegen. Hierdoor wordt bijv. een pickup die op kenteken ‘open wagen’ heet uitgerust met een oprijbak die zwaarder is dan een pickup opbouw.

De chassis cabine die als basis dient moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
Lange wielbasis. Voor de stabiliteit tijdens het rijden en de gelijke belasting van de assen geldt, hoe groter de wielbasis hoe beter. 3.70 meter is het minimum. Meer dan 4 meter is sterk aan te raden. Vroeger waren de cabines korter waardoor bij een oude wagen een kortere wielbasis minder erg is dan bij modernere wagens.
Het maximale toegestane gewicht moet bij voorkeur 3500 kilo zijn. Er zijn soms lichtere uitvoeringen van hetzelfde chassis maar daarbij blijft er te weinig laadvermogen over. Let er dus op dat de maximale toegestane massa minimaal 3500kg is.

Chassis cabine
Chassis cabine

Er moet een keuze worden gemaakt voor het merk. Het komt vooral neer op persoonlijke voorkeur, de aandrijving en het onderstel. Voor dubbellucht banden op de achteras valt de keuze snel op de Mercedes Sprinter en VW Crafter. Deze hebben uitsluitend achterwielaandrijving of 4×4.

Dubbellucht banden: dit heeft een hoog technisch laadvermogen. SUV’s en bestelbussen vervoeren is hiermee geen probleem. Maar door het hogere gewicht van zo’n zwaar onderstel is het wettelijk laadvermogen een stuk lager. Officieel mogen deze wagens vaak maar 900 tot 1300 kilo laden.

Achterwiel aandrijving. Hiervan zijn veel liefhebbers. Achterwielaandrijving heeft ook nadelen. Het chassis is aan de achterzijde vaak wat hoger. Het brandstofverbruik kan ook iets hoger zijn.

Naast het Duitse aanbod zijn er nog de Franse en Italiaanse merken. Het trio Ducato/Boxer/Jumper en de Renault Master hebben ook chassis met een lange wielbasis. Deze zijn net iets lichter en worden het meeste verkocht met voorwielaandrijving. Er zijn uitvoeringen verkrijgbaar met een lage achterkant. Hierdoor is het laden van een auto makkelijker door de lage hoogte.

Tegenwoordig worden auto’s steeds zwaarder. Ook bestelwagens waarop de oprijwagens zijn gebaseerd. Waar bijv. met een oud type Renault Master een oprijwagen kon worden gemaakt met 1800 kilo laadvermogen komen de nieuwere wagens zelden boven de 1500 kilo laadvermogen. Van de moderne bestelwagens is vooral de Ford Transit een uitblinker in een laag eigen gewicht. Hierna komen de Boxer/Ducato/Jumper. De Sprinter en Crafter zijn van zichzelf al aan de zware kant. Van de oudere wagens is ook de Cabstar interessant.

Verbruik: Nieuwere wagens zijn vaak minder zuinig dan de oude. Bijv. een oude Sprinter rijdt 1 op 10 en een nieuwere is vaak veel minder zuinig. Nieuwe wagens kunnen veel vermogen leveren maar dit kost wel veel brandstof. De nieuwere wagens zijn alleen zuinig bij erg rustig rijgedrag.

Een automaatbak weegt meer dan een handgeschakelde bak. Daarom is een handbak aan te raden.

Mercedes 307d
Mercedes 307d uit1981 met 1700kg laadvermogen.

De oprijbak

Deze moet licht zijn en toch sterk genoeg. Aluminium heeft de voorkeur. Meestal is het een stalen frame met een aluminium laadvlak. Het ontwerp is van groot belang. Let hierbij vooral op de oprijhoek. De laadhoogte moet laag zijn en de oprijplaten lang. De ‘knik’ in laadvlak op bij de oprijplaten moet dusdaning klein zijn dat ook moderne lage wagens erop kunnen zonder de bodem te beschadigen. Dit is bij veel oprijwagens een probleem. Met het nodige gepuzzel met houten blokken kunnen lage auto’s vaak wel geladen worden op hoge oprijwagens. Toch is het erg vervelend als na een lange rit blijkt dat het net niet lukt.

Het vastzetsysteem is ook van belang. Dit is een kwestie van voorkeur en maakt vooral uit bij dagelijkse gebruik. Als de oprijbak geheel of deels een gatenvloer heeft dan zijn er meer mogelijkheden om de lading goed vast te zetten.

Deze vastzetmethode is uitsluitend met een gatenvloer
Deze vastzetmethode is uitsluitend mogelijk met een gatenvloer

De ‘Flyover’ is het hoge deel direct achter de cabine. Dit geeft een oprijwagen iets meer uitstraling en wordt gebruikt voor het monteren van werkverlichting. Vroeger zat hier vaak ook een bandenrek en een zware lichtbalk met zwaailichten. De Flyover is redelijk overbodig. Een stootbalk op hoogte van de bumper is voldoende. Ipv ouderwetse zwaailampen kan het tegenwoordig ook met felle LED’s en LED werklampen wegen ook dusdanig weinig dat ze aan de cabine kunnen worden gemonteerd of zelfs binnen de cabine aan de ruit. Zonder flyover is er iets meer zicht over de rechterschouder door de achterruit.

Voor het vervoeren van 3-wielige voertuigen is het van belang dat de laadvloer geheel gesloten is en er in het midden ook een oprijplaat kan worden neergelegd.

aluminium oprijbak
aluminium oprijbak

 

Ook Ferrari eigenaren spelen graag met de blokkendoos
Vooral supercar eigenaren spelen graag met de blokkendoos

Luchtvering

Deze aftermarket optie kan het laadvermogen verhogen en geeft de mogelijkheid om de wagen aan de achterkant te laten zakken tijdens het laden. Hierdoor is het makkelijker om lage auto’s te laden. Luchtvering kan als extra of vervanging van de huidige veren werken. Ook campers worden vaak uitgerust met luchtvering. Er zijn verschillende opties. Met volledige luchtvering worden de orginele bladveren weggehaald. Met hulpluchtvering blijft de orginele vering intact maar komt de luchtvering als extra. Het is ook mogelijk om extra springvering op bladveren te monteren. Dit zorgt ervoor dat de wagen aan de achterkant niet teveel meer doorzakt. Nadeel hiervan is de hogere laadhoek.

Elektrische lier

Er zijn grofweg twee soorten lieren. De wormlier en de planetaire lier. Een wormlier is zwaar, traag, veilig en betrouwbaar. De lage snelheid wordt bij offroad lieren als nadeel gezien maar bij autotransport kan het een voordeel zijn. De planetaire lier is licht, snel en betaalbaar. Een goede koop kan de Kingone/Mako TDS zijn. Deze kwam uit een Australische lier test als beste uit de bus.