Kopen

Wilt u een oprijwagen kopen? Hier zijn wat zaken om te overwegen.

Stel eerst de vraag of een oprijwagen wel de beste keuze is. Is het de meest rendabele en handige optie?

Wat zijn de alternatieven? Een autoambulance als aanhanger kan ook ideaal zijn.

Kijk na aanschaf ook eens naar de tips voor het laden.

OprijwagenTrekauto & Autoambulance
Voordelen:

Rijbewijs B tot 1650 kg vervoeren. Handig met verschillende chauffeurs.

Met BE rijbewijs en een aanhanger 2 of zelfs 3 auto’s vervoeren

Makkelijk rijden zonder aanhanger

Parkeren op straat, afhankelijk van de Gemeentelijke apv.

Een autoambulance kunt u op de oprijwagen parkeren

Nadelen:

Duur in aanschaf en vaste lasten
Voordelen:

Met de juiste combinatie kunt u 1 of zelfs 2 auto’s vervoeren.
Ook te gebruiken als dagelijks vervoer.
Prive rijden kan ook met de youngtimer regeling.
Lager gewicht dus goedkoper in de vaste lasten.
Grote keuze uit trekauto’s. Keuze uit geel of grijs kenteken.
Ook te gebruiken met andere aanhangers voor andere vervoersklussen.

Nadelen:
Onderhoud soms duurder dan een oprijwagen.
Iets minder stabiel als de aanhanger de wielen onder de bak heeft.
Meer uitdaging tijdens het manoeuvreren.
Parkeren aan de weg vaak verboden

Soorten oprijwagens en autoambulances

Heeft u een B of BE rijbewijs en wilt u alleen een oprijwagen of een combinatie met een aanhanger?

Hou bij een oprijwagen sowieso rekening met de wielbasis. Hoe langer de wielbasis hoe beter u het gewicht over de assen kunt verdelen. Stel u heeft een oprijwagen met een wielbasis van 3,6 meter en een laadvermogen van 1700 kilo. Dan kunt u alsnog problemen krijgen als die 1700 kilo vooral op de achteras rust. U heeft dan alsnog niks aan dat hoge laadvermogen.

Moderne bestelwagen chassis zijn beschikbaar met een wielbasis die kan oplopen tot 4,3 meter. Dat is sterk aan te raden. Ook de lengte van de cabine maakt uit. Een ‘cab forward’ cabine houdt meer ruimte over om de lading goed verdelen over de assen. Zo kan het dus mogelijk zijn dat een voertuig met een kortere wielbasis toch beter kan worden geladen. Maar meestal is een grotere wielbasis het beste.

Makkelijk een auto laden is geen vanzelfsprekendheid bij oprijwagens. Maar al te vaak komen er krassen op de bumper of de onderkant van de auto omdat de hellingshoek en oprijbak niet ideaal zijn.

Wat maakt nu een oprijwagen met optimaal laadgemak?

Een laag chassis. Neem bijv. een laag bestelwagen chassis met voorwielaandrijving en een klein pakket bladveren, geholpen met luchtvering. Dan is de opbouw al een stuk lager bij de grond dan wanneer het een teruggekeurde vrachtwagen is met achterwielaandrijving en een dik verenpakket.

De oprijhoek moet zo geleidelijk mogelijk zijn. Geen scherpe hoeken, zo lang mogelijke oprijplaten.

Hoeken oprijbak
Een verlaagde auto kunt u nooit laden als de bak niet geschikt is.

Luchtvering, hiermee kunt u de achterkant tijdens het laden wat laten zakken en tijdens het rijden wat hoger zetten. Met houten klossen / oprijbokjes kunt u ook veel bereiken.

Een smalle bumper. Hoe groter de bumper hoe minder bodemvrijheid er is. In bergachtig gebied in het buitenland kan dit grote problemen geven. Omdat een oprijwagen nog zover uitsteekt na de achterwielen is de impact van de bodemvrijheid veel groter dan bij andere voertuigen zoals bakwagens.

Bumper oprijwagen
Links een dikke bumper. Rechts meer bodemvrijheid dankzij een smalle bumper. Neemt u ooit een veerpont dan gaat u een smalle bumper waarderen.

Hou ook rekening met de mogelijkheden voor spanbanden. Zijn er een paar plekken om die vast te zetten? Of is er een gatenvloer?

De flyover. Dat is het hoge deel direct achter de cabine. Dit geeft een oprijwagen iets meer uitstraling en wordt gebruikt voor het monteren van werkverlichting. Vroeger zat hier vaak ook een bandenrek en een zware lichtbalk met zwaailichten. Het oog wil ook wat maar feitelijk is de flyover overbodig. Een stootbalk op hoogte van de bumper is voldoende. Dat is een belangrijke bescherming bij een ongeluk. Je wilt niet dat de auto die geladen is toch naar voren de cabine in komt. Ipv ouderwetse zwaailampen kan het tegenwoordig ook met felle LED’s en LED werklampen wegen ook dusdanig weinig dat ze aan de cabine kunnen worden gemonteerd of zelfs binnen de cabine aan de ruit. Zonder flyover is er ook meer zicht over de rechterschouder door de achterruit. Erg handig om fietsers te kunnen zien.

Oprijwagen flyover

Als de cabine geen achterruit heeft dan kan er eventueel zelf een ruitje in worden gezet. Bijv. een raam van een camper. Als de cabine een bankje heeft dan helpt het om de middelste hoofdsteun of zelfs beide hoofdsteunen ergens anders te bewaren als u toch alleen rijdt. Dat geeft ook meer zicht op fietsers.

Voor het vervoeren van 3-wielige voertuigen is het van belang dat de laadvloer geheel gesloten is en er in het midden ook een oprijplaat kan worden neergelegd. Vaak kunnen oprijplaten alleen links en rechts worden vastgemaakt ipv over de hele breedte. Het komt niet vaak voor maar het is wel fijn om net die ene keer dat er een vespacar oid op moet de dat het dan mogelijk is. De derde oprijplaat voor het neuswiel kan vaak lichter zijn omdat driewielers weinig wegen.

Luchtvering

Deze aftermarket optie kan het laadvermogen verhogen en geeft de mogelijkheid om de wagen aan de achterkant te laten zakken tijdens het laden. Hierdoor is het makkelijker om lage auto’s te laden. Luchtvering kan als extra of vervanging van de huidige veren werken. Ook campers worden vaak uitgerust met luchtvering. Er zijn verschillende opties. Met volledige luchtvering worden de orginele bladveren weggehaald. Met hulpluchtvering blijft de orginele vering intact maar komt de luchtvering als extra. Het is ook mogelijk om extra springvering op bladveren te monteren. Dit zorgt ervoor dat de wagen aan de achterkant niet teveel meer doorzakt. Nadeel hiervan is de hogere laadhoek.

Lieren is een flinke aanslag op de accu. Een wormlier is langzaam en vraagt dus minder van de accu. Laat tijdens het lieren liefst de motor lopen. De accu moet korte tijd een hoge stroom kunnen leveren. Een dual purpose accu heeft dus geen zin. Die zijn juist gemaakt om lang stroom te leveren aan kleine verbruikers zoals bij campers. Een AGM / start stop accu kan zin hebben maar de laadstroom van de dynamo moet daar wel goed voor zijn. AGM accu’s kunnen ook slechter tegen hitte dan loodaccu’s. Kortom ondanks dat er mooie ontwikkelingen zijn geweest op accugebied heeft lieren daar nog weinig voordeel van tov een standaard ouderwetse accu.

Het is makkelijk om een lier veel sterker te maken door het gebruik van katrollen. De lier wordt dan langzamer maar kan meer kracht aan. Dit heet ook wel een klapblok of snatch block. Er is dan wel een langere lierkabel nodig maar die hoeft minder dik te zijn.

De lierkabel kan tegenwoordig ook touw zijn. Met de uitvinding van Dyneema touw is dat een hele mooie optie. Licht van gewicht en bij een breuk slaat het niet als een zweep om zich heen. Het nadeel is dat scherpe randen een snee kunnen veroorzaken waardoor het alleen geschikt is voor zeer bewuste gebruikers.

Oprijwagen kopen voor B rijbewijs, zonder aanhanger

Wilt u alleen een oprijwagen zonder aanhanger en heeft u alleen een B rijbewijs? Dan kunt u tot +- 1650 kg vervoeren. Zoek daarvoor het best een zo licht mogelijke oprijwagen. U mag met in totaal 3500 kilo de weg op. Hoe minder de oprijwagen weegt hoe meer laadvermogen er overblijft.

Een oprijwagen is niets meer dan een bedrijfswagen chassis met daarop een opbouw die de ‘oprijbak’ heet. In het kentekenbewijs staat ‘voor vervoer voertuigen’.

Wat maakt het lichter?

Het chassis, het basisvoertuig, moet zo licht mogelijk zijn. Voertuigen die alleen beschikbaar zijn als 3,5t (3500 kg) uitvoering zijn doorgaan lichter dan voertuigen die een fabrikant in verschillende uitvoeringen verkoopt, bijv. een 3,5t uitvoering maar ook een 4,5t uitvoering. U kunt dan wel de 3,5t kopen maar het chassis is dan vaak zwaarder dan nodig. Een Iveco chassis is bijv. zwaarder dan een Renault Master.
Zelfs dingen als het motorblok hebben invloed. Een gietijzeren 6 cilinder motorblok weegt meer dan een aluminium 4 cilinder.
Voorwielaandrijving is lichter. Want er is geen zware aandrijfas naar achteren nodig.
Opbouw uit aluminium. De ‘oprijbak’ moet zo licht mogelijk zijn. Een open vloer heeft alleen 2 rijbanen en is in het midden open. Wat ook weer gewicht scheelt.
Enkellucht weegt minder dan dubbellucht. Dus op de achteras 2 wielen en geen 4.
Accessoires wegen ook mee! Oprijplaten uit aluminium in plaats van staal. Een lier met touw ipv staalkabel.
Schakelen met de hand geeft een lichtere wagen dan een automaatbak.

BE rijbewijs, oprijwagen met autoambulance

Wilt u er sowieso een aanhanger bij hebben? Dan kunt u evt. een zwaardere oprijwagen nemen. U kunt zware auto’s dan laden op de aanhanger en een lichte auto op de oprijwagen. In zo’n geval kan een zware oprijwagen een optie zijn. Al heeft u dan een minder hoog wettelijk laadvermogen op de oprijwagen.

Dubbellucht rijdt stabieler en bij een klapband heb je minder kans op een ongeluk. Je hebt minder last van een slecht wegdek en spoorvorming.

Achterwiel aandrijving geeft goede grip bij slecht terrein. Het heeft ook nadelen. Het chassis is aan de achterzijde vaak wat hoger. Het brandstofverbruik zal ook iets hoger zijn.

Er zijn ook oprijwagens met 3 assen. In Nederland kom je deze weinig tegen Dat zijn tandemassers waardoor je dus 2 assen achter elkaar hebt zoals bij een aanhanger. Het voordeel hiervan is dat het chassis aan de achterkant lager is waardoor er makkelijker lage auto’s geladen kunnen worden. Het laadvermogen is ook redelijk. Deze zijn er ook met een kantelbak of zelfs een scharnierend chassis. Daarmee kan op nauwe plekken worden geladen omdat er geen lange platen uitgeschoven hoeven te worden. Ideaal in de binnenstad dus. Er zijn meerdere merken die dit maken maar bekend zijn de Duitse merken Fitzel en Algema. Deze wagens hebben een fors prijskaartje. Het nadeel is dat de banden wringen bij elke bocht en dit flink wat extra slijtage geeft. Doordat er zo weinig van zijn gemaakt is het onderhoud ook iets duurder en niet overal uit te voeren. Door de extra as kan deze uitvoering ook gemaakt worden op basis van de VW transporter. Normaal gesproken is die te klein om als oprijwagen te dienen maar door de nieuwe brede assen is het laadvermogen en de rijstabiliteit in orde. Zo is een compacte oprijwagen te maken.

U kunt ook kiezen voor een BE-combinatie. Dat is een BE trekker met schotel waar u een lange aanhanger aan kunt koppelen.

BE combinatie autotransport
BE combinatie autotransport
Lange autoambulance
Lange autoambulance